Dieta w niedoczynności tarczycy – co jeść, a czego unikać?

Niedoczynność tarczycy to choroba, która dotknęła ponad milion Polaków. W tej liczbie znaczącą przewagę mają kobiety. Zaburzenia pracy hormonów powodują złe samopoczucie, uczucie zimna oraz spowolnienie metabolizmu skutkującego nagromadzeniem się dodatkowych kilogramów. Odpowiedni styl życia, na który składają się zdrowy sposób odżywiania i aktywność fizyczna wpływają nie tylko na kondycję i utratę wagi, ponieważ wspomagają prawidłową pracę tarczycy i wydzielanie przez nią odpowiedniej ilości hormonów.

Jak się odżywiać?

Właściwie odżywienie ma ogromny wpływ na pracę organizmu – przyspiesza spowolniony przez zaburzenia tarczycy metabolizm oraz uzupełnia niedobory składników. Dietetycy zalecają spożywać posiłki bogate w węglowodany z niskim indeksem glikemicznym, warzywa, owoce, zdrowe tłuszcze i białko. Niezwykle częstym błędem popełnianym przez osoby chorujące na niedoczynność tarczycy jest zbyt mała ilość przyjmowanych kalorii. Takie działanie mają negatywny wpływ na spowolniony już metabolizm, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest skonsultowanie się ze specjalistą w zakresie żywienia. Dietetyk ustali kaloryczność posiłków adekwatną do zapotrzebowania pacjenta, a także udzieli cennych wskazówek dotyczących sposobu odżywiania.

Jakie produkty spożywać?

Na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy mają wpływ składniki takie jak żelazo, jod, selen i cynk. Odpowiednio skomponowany jadłospis pomoże uzupełnić niedobory bez konieczności wspomagania się tabletkami. Źródłem jodu są przede wszystkim ryby morskie, takie jak makrela, tuńczyk, dorsz czy halibut. Bogate w ten składnik są także owoce morza, a więc małże i ostrygi, a także algi, na przykład spirulina. Właściwy poziom żelaza w organizmie można uzyskać poprzez włączenie do codziennego menu zielonego groszku, szpinaku, pietruszki, porzeczek czerwonych, czarnych i białych, awokado oraz nasion roślin strączkowych. Źródłami selenu są grzyby, mięso indycze i wołowe, a także orzechy brazylijskie. Aby uzupełnić niedobór cynku należy spożywać więcej jajek, fasoli, ciecierzycy, cebuli, czosnku i mięsa. Warto rozważyć też suplementy jak:

https://www.allecco.pl/43692,tarczyca-bajkalska-80-tabletek-krazenie-i-cisnienie-naczyniowe.html
https://www.allecco.pl/42036,kelp-algi-morskie-120-tabletek.html

opaska

Czego unikać przy niedoczynności tarczycy?

Tak, jak przygotowywanie potraw z odpowiednich składników może wspomóc prawidłowe działanie tarczycy, tak samo istnieje grupa produktów, które przyczyniają się do pogłębiania zaburzeń pracy narządu. Specjaliści przestrzegają przed nadmiernym spożywaniem kapusty, rzepy, brokułów, kalafiora, brukselki, orzeszków ziemnych i gorczycy, ponieważ ograniczają przyswajanie jodu i tym samym w sposób niekorzystny wpływają na produkcję hormonów. Zaleca się również wyeliminowanie z diety produktów sojowych, a także węglowodanów prostych. Należą do nich makarony i pieczywo pszenne, cukier, rozgotowane warzywa.

Jak jeść?

Zasady zdrowego odżywiania dla chorych na niedoczynność tarczycy niewiele różnią się od tych , które dedykowane są osobom zdrowym. Należy jeść 5-6 posiłków dziennie, pić ponad 2 l wody niegazowanej dziennie, ostatni posiłek spożywać na 3 godziny przed pójściem spać, a smażenie w głębokim tłuszczu zastąpić gotowaniem na parze lub pieczeniem w rękawie kuchennym.